Back to Blog
linzensalade

Linzen salade met paddenstoelen

recepten Nov 17, 2022

Kaviaar voor de armen, zo worden de bruin- groene berg linzen genoemd. Berglinzen of ”Ie puy de Auvergne”, linzen. Waarom deze bijnaam? Rode en gele linzen vallen bij het koken al snel uit elkaar, ideaal voor stoofpotjes en soepen. De gele en rode linzen (en de kleuren ertussen, want linzen heb je in veel kleuren) hebben ook een kortere kooktijd. 
De berglinzen vallen niet uit elkaar. Als je de juiste kooktijd gebruikt blijven ze goed van vorm, ideaal voor een salade. Misschien kregen ze daarom de bijnaam kaviaar voor de armen want de kleine ronde linzen lijken wel een beetje op kaviaar qua uiterlijk. De berglinzen hebben een krachtige smaak, nootachtig.

Linzen komen oorspronkelijk uit Azië en Zuid- Europa. Ze worden veel gebruikt in de Indiase, Turkse en Marokkaanse keuken. Maar ook in Frankrijk staan linzen vaak op het menu.

Eén van de bekendste gerechten met linzen is Dahl, dahl is een gerecht uit de Indiase keuken gemaakt van peulvruchten (linzen, erwten) die ontvliesd en gebroken zijn. Samen met specerijen en kruiden wordt een soort brei, of soep hiervan gemaakt. Het gerecht wordt gecombineerd met groenten. Linzen zijn een eeuwenoud gewas, ze werden al voor de jaartelling gegeten.

Linzen groeien in een peul aan een plant van ongeveer 40 centimeter hoog. Nadat ze geoogst zijn worden de linzen gedroogd. (Vers zijn ze niet eetbaar) Linzen behoren niet tot de groenten maar tot de zetmeelrijke gewassen. Linzen worden ingezet als graanvervanger, en hebben een hoog eiwitgehalte (rond de 10Oó) en daarom worden ze ook gegeten als vleesvervanger.

Ze zijn goedkoop en het hele jaar door verkrijgbaar, gedroogd of voor gegaard in een glazen pot of in een blik. Linzen zijn dus geliefd bij mensen die wat minder te besteden hebben. Maar ook bij mensen die vegetarisch willen eten. Of mensen kopen de linzen omdat ze veelzijdig en lekker zijn.


Linzen, een bron van voedingsstoffen


Als linzen gedroogd zijn en op een donkere koele plek staan zijn ze jarenlang houdbaar. De structuur van linzen veranderd naar bevriezing dus daar zijn ze minder geschikt voor. Linzen bevatten darmvriendelijke vezels, 15 gram per dag is gezond voor je darmflora.
Een kopje linzen levert meer dan de helft van de aanbevolen dagelijkse inname (ADH) van vezels. De vezels in de linzen zijn niet alleen goed voor je darmen maar ze helpen ook om het cholesterolgehalte te verlagen. Linzen bevatten veel foliumzuur wat bevorderen is voor een gezonde zwangerschap. Linzen zijn een belangrijke bron van ijzer.
En linzen bevatten voedingsstoffen die goed zijn voor huid, haar en nagels. Eiwitten, ijzer en B-vitamines spelen hierbij een belangrijke rol. Linzen koken is wel een precies werkje hele linzen hebben meer tijd nodig dan gespleten linzen.


Kooktijd verschillende linzen


Ook is er verschil tussen oranje, groene en bruine linzen. De bruine en groene zijn vaak wat harder en hebben dus een langere kooktijd nodig. Was wel altijd de linzen goed. Je ziet meestal niet dat de linzen vies zijn maar als je kijkt naar het water waarin de linzen gewassen zijn, dan zie je pas hoeveel vuil eraf komt. Je kookt de schone linzen in water met wat zout. Gemiddeld is de kooktijd tussen 30 en 45 minuten.
Linzen zijn gaar wanneer ze zacht zijn maar toch nog hun stevigheid hebben behouden. Oranje linzen vallen het snelst uit elkaar.

Voor linzen die in een salade gaan is het toevoegen van een bouillonblokje een goede optie. Het geeft veel smaak aan de linzen. 


Linzensalade recept


Ik heb vandaag mijn linzen gekookt in groentebouillon. Omdat ik heb gekozen voor berglinzen zijn mijn linzen prachtig van vorm gebleven. Deze salade is heel lekker en voedzaam. Ik eet er boerenbruin brood met zonnebloempitten bij.
Brood bak ik altijd zelf. Het blijft lastig om in Frankrijk een goed bruinbrood te vinden daarom bak ik gewoon zelf mijn brood. Is trouwens ook een eetlust opwekkende lucht in huis. Iedereen die wel eens zelf brood bakt zal snappen wat ik bedoel.
De sla in mijn salade is gemengd met onder andere rucola sla. En ik heb wat shii- take en oesterzwammen toegevoegd. De dressing maakt het echt verrukkelijk!

 

 


Klik hier
 om meer te weten te komen over de auteur van deze blog, Phillippine Cramer

Op zoek naar meer inspiratie? Ontdek hier alle blogs met recepten.

Heb jij een idee en wil je dat graag met ons delen?
Of wil je een Pinkwaves Partner worden?

laat het ons weten met een mail naar [email protected]